Zet vol zelfvertrouwen je volgende stap, met Studielab

De top 5 ‘vage feedback’ (en wat ze écht betekenen)

Je krijgt je scriptie terug met ‘meer diepgang nodig’ erop gekrabbeld. En nu?

Herkenbaar? Je hebt weken aan je scriptie gewerkt, vol vertrouwen ingeleverd, en dan krijg je feedback die net zo vaag is als de vraag “hoe was je dag?” Van “meer diepgang nodig” tot “kritischer zijn” – je staart naar die rode pennenstrepen en denkt: Oké, maar HOE dan?

Geen paniek! Bij Studielab helpen we al 15 jaar studenten om vage docentenfeedback om te zetten in concrete actiestappen. Want laten we eerlijk zijn: docenten bedoelen het goed, maar ze spreken soms in raadsels. Tijd om die code te kraken!

Loop je toch vast? Onze 1-op-1 scriptiebegeleiding en statistiekbegeleiding biedt uitkomst!

1. “Meer diepgang nodig”

Wat je docent écht bedoelt: Je blijft aan de oppervlakte hangen. Je beschrijft wél wat er gebeurt, maar je analyseert niet waaróm het gebeurt.

Concrete actie:

  • Stel bij elke bewering de vraag: “Waarom is dit zo?”
  • Voeg minimaal 2-3 bronnen toe die je punt onderbouwen
  • Gebruik verbindingswoorden zoals “omdat”, “daarom”, “dit betekent dat”
  • Voorbeeld: In plaats van “Social media beïnvloedt jongeren” schrijf je “Social media beïnvloedt jongeren negatief omdat het dopamine-verslavende mechanismen activeert (Smith, 2023), wat leidt tot verminderde concentratie tijdens studie-activiteiten”

2. “Kritischer zijn”

Wat je docent écht bedoelt: Je neemt alles voor waar aan. Je bent een papegaai geworden die bronnen herhaalt zonder na te denken.

Concrete actie:

  • Stel bij elke bron de vraag: “Klopt dit wel? Zijn er tegenargumenten?”
  • Zoek bewust naar onderzoeken die jouw punt tegenspreken
  • Gebruik zinnen zoals: “Hoewel X dit beweert, toont onderzoek van Y aan dat…”
  • Vergelijk verschillende standpunten en trek je eigen conclusie

3. “Betere structuur nodig”

Wat je docent écht bedoelt: Je springt van de hak op de tak. Je lezer raakt de draad kwijt.

Concrete actie:

  • Maak een duidelijke rode draad: elke alinea bouwt voort op de vorige
  • Begin elke hoofdstuk met: “In dit hoofdstuk ga ik…”
  • Gebruik overgangsalinea’s tussen hoofdstukken
  • Test jezelf: kan iemand die je scriptie niet kent, je inhoudsopgave lezen en begrijpen waar het over gaat?

4. “Onderbouwing ontbreekt”

Wat je docent écht bedoelt: Je gooit stellingen in de lucht zonder bewijs. Het lijkt meer op een mening dan op wetenschap.

Concrete actie:

  • Elke bewering = minimaal 1 bron
  • Gebruik recente bronnen (max 5-10 jaar oud, tenzij het klassieke theorie is)
  • Varieer je brontypen: wetenschappelijke artikelen, rapporten, boeken
  • Leg uit HOE je bron jouw punt ondersteunt

5. “Meer focus”

Wat je docent écht bedoelt: Je probeert de hele wereld te redden in één scriptie. Je onderwerp is zo breed dat je nergens diep op ingaat.

Concrete actie:

  • Herformuleer je onderzoeksvraag specifieker
  • Kies 1-2 aspecten en ga daar diep op in
  • Gebruik je beperkingen-paragraaf om uit te leggen wat je NIET doet
  • Test: kan je je onderwerp in 1 zin uitleggen aan je oma?

3-stappen methode om elke vage feedback om te zetten

Stap 1: Decodeer de boodschap

Vraag jezelf af: “Wat wil mijn docent dat ik anders doe?” Zoek naar patronen in de feedback. Krijg je vaak “meer diepgang”? Dan is oppervlakkigheid jouw grootste uitdaging.

Stap 2: Maak het concreet

Vertaal elke vage opmerking naar een concrete actie. “Betere argumentatie” wordt “Voeg 3 extra bronnen toe die mijn stelling ondersteunen en leg uit waarom deze bronnen betrouwbaar zijn.”

Stap 3: Plan je aanpak

Maak een to-do lijst met specifieke taken. Niet “hoofdstuk 2 verbeteren” maar “In hoofdstuk 2: 2 tegenargumenten toevoegen, 4 extra bronnen zoeken, overgangsalinea schrijven naar hoofdstuk 3.”

Wanneer je hulp nodig hebt

Soms is feedback zo vaag dat je er zelf niet uitkomt. Of je begrijpt wel wat je docent bedoelt, maar weet niet hoe je het moet aanpakken. Herkenbaar? Dan ben je niet de enige!

Bij Studielab helpen onze ervaren begeleiders je met scriptiehulp om:

  • Vage feedback te vertalen naar concrete actiestappen.
  • Een plan te maken voor je scriptierevisions.
  • Stap-voor-stap je scriptie te verbeteren.
  • Zelfvertrouwen te krijgen in je schrijfvaardigheden.

Onze begeleiders hebben jaren ervaring als docenten en onderzoekers. Ze spreken de taal van je docent én kunnen het vertalen naar jouw niveau. Binnen 48 uur word je gekoppeld aan een begeleider die past bij jouw studierichting en uitdagingen.

Vol zelfvertrouwen afstuderen

Vraag eenvoudig online 1-op-1 begeleiding aan en Studielab koppelt je binnen 48 uur (maar meestal binnen 4-8 uur) aan jouw ideale begeleider, met wie je meteen begeleiding kunt inplannen.

group