Boekrecensie

De beste tips voor het schrijven van je scriptie

Het is geen geheim dat het schrijven van je master- of doctoraatsthesis geen sinecure is. Writer's block en uitstelgedrag achtervolgen veel studenten die willen afstuderen. Om het schrijven van je scriptie toch te laten slagen, kun je gebruik maken van de volgende tips.

Boekrecensie

3 tips voor het schrijven van een perfecte boekrecensie

Een boek over hoe jij de perfecte scriptie kunt schrijven is lastig te vinden, maar als je dit alsnog bij de boekhandel ziet liggen, is het zeker mogelijk om na het lezen ervan er een recensie over te schrijven. Sterker nog, je kunt daadwerkelijk over alle exemplaren een boekrecensie schrijven. Natuurlijk kan dit in sommige gevallen wel lastig zijn, maar door gebruik te maken van de tips die genoemd worden in dit artikel zal iedereen een perfecte recensie kunnen schrijven over het boek dat ze net hebben gelezen.

Beschrijf de plot

De plot is wat het boek heeft veranderd in iets waar je van houdt of waar je een hekel aan hebt. In welke richting je ervaring ook ging tijdens het lezen, het verhaal is wat het die kant op stuurde. Het schrijven van een boekrecensie is niet per se een fluitje van een cent als je de plot negeert. Wees dus voorzichtig en documenteer alles over het verhaal waarvan je denkt dat het van het grootste belang is ter ondersteuning van wat je vervolgens schrijft. Je moet een samenvatting delen in plaats van er omheen te draaien en iets te schrijven dat geen waarde heeft. Bovendien, om het boeiend te maken, moet je de climax voor jezelf houden, zodat de lezer geïnteresseerd blijft en de recensie niet echt een spoiler voor hen wordt; anders lezen mensen het niet. Het vergelijken van boeken op basis van alleen een aantal recensies, is natuurlijk iets anders dan het online vergelijken van je zorgverzekering via een zorgvergelijker. Neem er daarom dus ook rustig de tijd voor.

Gebruik een beoordelingssysteem

Het beoordelingssysteem doet wonderen voor beoordelingen. Mensen geven de voorkeur aan beoordelingen omdat het hen statistische aanwijzingen geeft of het boek goed genoeg is om er tijd aan te besteden of niet. Wanneer je een boekrecensie schrijft, moet je redenen geven voor de beoordelingen die je erin geeft. Je kunt niet zomaar willekeurig een cijfer aan een boek toekennen zonder enige vaste grond. Dat is absurd en zal het publiek wegjagen! Mensen proberen achter alles een reden te vinden. Als die persoon je leraar is die om een ​​beoordeling heeft gevraagd, dan heb je een probleem. Elke stap van het proces moet goed doordacht zijn en je mag zo min mogelijk fouten maken. Zeg vaarwel tegen oud impulsief schrijven terwijl je boeken recenseert en zeg hallo tegen de meer verstandige versie die standvastig is, ondersteund door redenen.

Maak je mening duidelijk

Als je je afvraagt ​​​​hoe je een boekrecensie schrijft, is een hulpmiddel dat je al in de hand hebt, je mening. Maar wat is het waard als je het niet naar buiten brengt? Wanneer we proberen mensen naar onze recensies te lokken door het meest realistische beeld te schetsen van de plot die we hebben gezien, moeten we onze meningen presenteren zoals ze zijn, uiteraard zonder de bedoeling iemand te kwetsen. Het enige dat je met een mening doet, is deze respectvol uiten zonder de auteur van het boek te beledigen. Je mening is je conclusie na de kritiek en analyse van het hele verhaal. Schrijf dit dus aan het einde van je boekrecensie en combineer het eventueel met het eerder genoemde beoordelingssysteem.